Óránként kétszázötvennel roboghatnak az önvezető autók az ovális pályán.
Az igazira megszólalásig hasonló tesztvárost építenek fel Zalaegerszeg mellett az önvezető autók számára, amelyet próbababák – férfiak, nők, gyerekek, kerékpárosok – népesítenek be.
Bár az építők még csak az alapozási munkáknál tartanak, a környéken élők és a szakmabeliek is kíváncsian várják, valójában mit tud majd a 40 milliárd forintból épülő tesztközpont. A Vezess.hu a tervezett beruházás részleteiről kérdezte az Autóipari Próbapálya Zala Kft. műszaki vezetőjét.
Hamar Zoltán elmondta: a létesítmény egyedisége abban áll, hogy a klasszikus, főként járműdinamikára koncentráló tesztelemeket ötvözik az önvezető járművek teszteléséhez szükséges elemekkel. Lesz városi tesztkörnyezet, ovális pálya, járműdinamikai felület, autópálya-szakasz, különböző tapadású fékfelületek, lesznek jó és rossz minőségű utak, dombok eltérő tapadással és meredekséggel.
A tesztvárosról elmondta, hogy valódi építőanyagból valódi falak épülnek majd. A külvárost imitáló részen ipari jellegűek, fémből vagy hullámlemezből, a belvárosi részben sok üvegfelület lesz, a klasszikus lakóövezetet megjelenítő városrészbe pedig lakóházak kerülnek. Az épületeknek csak a homlokzata valódi, a belsejük üres lesz, közöttük pedig utakat, kereszteződéseket, járdákat létesítenek útjelekkel és közlekedési lámpákkal.
A tesztváros nem lesz kísértetváros, ugyanis emberek népesítik be. Persze nem élők, hanem úgynevezett dummyk, bábuk, amelyek lehetnek felnőttek, gyerekek, kerékpárosok, kutyák. Manapság a gyalogosok mozgatásáról alacsony építésű, programozható, önjáró platformok gondoskodnak. Azért alacsony építésűek, hogy ne sérüljenek meg, ha elüti őket egy autó, maga a dummy pedig egy újraépíthető teszteszköz, amelyen akár át is lehet hajtani.
Készül emellett ovális pálya nagy sebességű tesztekhez, valamint általános országúti szakasz egy-, két- és négysávos utakkal, amelyeknél fontos szempont, hogy a felfestések és a táblák a valódiakhoz hasonlók legyenek.
Mindezeken felül épül egy 300 méter átmérőjű kör gyorsítósávval és bukótérrel, amelyeken jellemzően ESP-teszteket lehet majd végezni. A fékrendszerek tesztelésére különféle tapadási felületeket alakítanak ki a vizes jégtől (ami valójában kerámia) kezdve a bazaltkockán át a jó minőségű aszfaltig.
– Lesz egy handling course is a jármű kezelhetőségének vizsgálatára, klasszikusan futómű- és ESP-hangolásra. Ennek részeként megépül egy 2,3 kilométeres, nagy sebességű, 12 méter széles útszakasz és egy 6 méter széles, kisebb sebességű pálya. Ezek alkalmasak lesznek akár több, egymással szemben haladó önvezető jármű tesztelésére is – mondta Hamar Zoltán.
Forrás: Magyaridok.hu