Május 24-én első alkalommal került megrendezésre az E-mobility Day by drivingcamp szakmai konferencia és expo. A szervező Magyar Elektromobilitás Szövetség és a Közép-Európában egyedülálló gyakorlópályával rendelkező drivingcamp célja az e-mobilitás, mint teljes értékű közlekedési forma bemutatása, és a jövő új irányainak feltérképezése volt. Mindemellett a résztvevők megcsodálhatták és különböző modulokon, instruktorok segítségével ki is próbálhatták a legújabb Volkswagen, BMW, Tesla, Nissan és Mercedes villanyautó modelleket.
Lezajlott Zsámbékon az E-mobility Day by drivingcamp, ahol a 200 szakmai résztvevő hazai és nemzetközi szakemberek közreműködésével szereztek ismereteket az e-mobilitás jelenlegi helyzetéről, a közösségi közlekedésben betöltött szerepéről, az üzemeltetési tapasztalatokról, illetve a jövőbe mutató új fejlesztési irányokról.
Dr. Reinhard Platzer ügyvezető igazgató köszöntőjében elmondta, szeretné, ha a drivingcamp modern vezetéstechnikai pályái egyre több olyan eseménynek adnának otthont, ahol az emberek közelebb kerülhetnek az emissziómentes, környezettudatos vezetési élményhez és szemléletmódhoz.
A délelőtt 11 órakor kezdődő szakmai konferenciák és panelbeszélgetések három kiemelt témában zajlottak. A felütést Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnökének, Az e-mobilitás jövője című bevezetője adta meg. Ezt követően Vincent van der Meiden, a Business Lease magyarországi ügyvezetője elmondta, rendkívül fontos, hogy közlekedésünket fokozatosan karbonmentessé alakítsuk. Emellett kiemelte, a háztartások nagy része már ma is alkalmas lenne saját energiaszükségletének megtermelésére, és a fejlődő technológiai megoldások lassan lehetővé teszik azt is, hogy ezeket megfelelően tárolni tudjuk.
Sergio Fernandez Balaguer, a madridi közlekedési vállalat speciális projektekért felelős vezetője arra hívta fel az érdeklődők figyelmét, hogy városi szinten elsősorban nem a széndioxid kibocsátás csökkentése, hanem a légszennyezettség jelenti a kihívást. A jövőben „aki szennyez, fizessen” elvet fogják érvényesíteni, és így 2025-ig fokozatosan ki is szorítják a belső égésű járműveket, és ezzel párhuzamosan teret adnak az új, megosztott közösségi közlekedési megoldásoknak.
A délelőtt 11 órakor kezdődő szakmai konferenciák és panelbeszélgetések keretein belül Huba Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium elektromobilitásért felelős főosztályvezetője elmondta, az elektromobilitásra vonatkozó törvény tervezett megalkotása jelentene igazán minőségi előrelépést a piac számára, mégpedig egy hosszútávon kiszámítható szabályozási és támogatási környezet megteremtésével. Ennek érdekében kezdeményezik, hogy a törvény előkészítése során rendszeres szakmai egyeztetési fórum működjön.
Kerényi László Sándor a Budapesti Közlekedési Központ mobilitásért felelős stratégai vezetője szerint a városvezetés olyan megoldásokat keres, amelyek harmóniát teremtenek a fenntartható hatékony közlekedés iránti igény, az élhető város illetve a vonzó turisztikai célpont szempontjai között. Szerinte az elektromobilitás által kínált megoldások fontos részei lehetnek a budapesti közlekedésnek, és ebben a kormányzattal együttműködve szeretnék kialakítani a legjobb megoldásokat.
A program második felében Professzor Dr. Dieter Schramm, a Duisburg-Essen Egyetem tankszékvezető-dékánja az elmúlt hét év során az Észek-Rajna-Veszfália elektromobilitási modellrégió keretin belül folytatott projektek gyakorlati tapasztalatiról számolt be. A felhasználói kutatások eredményeinek ismeretében úgy látja, az elektromos közlekedéssel szembeni bizalom hiánya a gyakorlati vezetői tapasztalat megszerzésével jelentősen csökken.
A hazai helyzettel kapcsolatban Pesti Tímea, a LeasePlan Hungary vezérigazgatója úgy látja, elsősorban a vállalati flották megújítása hozhat nagyobb arányú előrelépést az elektromos autók számának növekedésében.
A délután folyamán a résztvevők az egyes márkák innovatív fejlesztéseit hallgathatták meg, de megismerhették az egyes gyártók jövőképét és legújabb modelljeit is. Sokakat meglepett, de a vezető márkák már több évtizede, némelyik már egy évszázada foglalkozik az elektromos autók témakörével és az ehhez kapcsolódó fejlesztésekkel.
A például Nissan 70 évvel ezelőtt fejlesztette első villanyautóját. Az azóta eltelt időszak kutatás-fejlesztéseinek eredményeképpen 2010-ben került piacra a Nissan LEAF, amely megjelenésekor elnyerte az év autója címet Európában, Japánban és nemzetközi szinten is. A márka világszerte több mint 300 ezer villanyautót értékesített már, amelynek köszönhetően a LEAF jelenleg a világ piacvezető elektromos autója. Magyarországon az első négy hónap értékesítési számait tekintve, a Nissan elektromos autói több mint 60%-os részesedéssel rendelkeznek. Jövőképük messze túlmutat az autógyártáson, kutatóik a Vehicle to Grid (az energia visszatáplálása a hálózatba), az xStorage és az önvezető autók komplex rendszerének megvalósításán dolgoznak, amely az intelligens városok fontos alkotó elemei lesznek:
A Volkswagen konszern az Audi Q7 e-tronja mellett jövőre tervezi piacra dobni az e-tron quattro-t, amelyet 2019-ben az e-tron Sportback követ majd. A jelenlegi elképzelések szerint a most is kapható A3 sportback e-tron 50 kilométeres hatótávolságához képest az új fejlesztés 500 kilométer megtételére lesz majd képes egyetlen feltöltéssel. Az új modell 50 perc alatt 150 kW töltőteljesítménnyel bír, ami kb. egy 15 lakásos társasház energiafogyasztásával egyenlő. Az autó része lesz egy ún. digital matrix projektor, amely például képes lesz az útra egy zebrát kivetíteni, amennyiben a sofőr átenged egy gyalogost. A Volkswagen csoport célja, hogy 2025-ben 2-3 millió elektromos autót értékesítsen, és hogy mielőbb elkészítse első önvezető autóját, amelyben a kormány egy gombnyomásra tűnik el a műszerfalban, és az autó azzal a lendülettel válik önirányítóvá.
A Mercedes-Benz figyelmének középpontjában az áll, hogy 100% kompromisszummentes autózási élményt nyújtson mind a B osztályban, mind pedig a Smart e-autóknál. Ez igaz az utastérre, csomagtérre és általános design-ra egyaránt. Kevesen tudják, hogy a B250E hatótávolsága a villanyautókkal kapcsolatos közhiedelemmel ellentétben már eléri a 200 km-t is. Az elektromos Smart egyik speciális kijelzője pedig már nemcsak az autó általános adatairól tájékoztatja sofőrjét, hanem arról is, hogy éppen mennyire energiatakarékosan vezet. A különböző e-autókhoz fejlesztett applikációk olyan hasznos funkciókat képesek betölteni, mint például az autó előhűtésének beprogramozása, vagy a szükséges alkatrészek feltérképezése a telefon kamerájának az autón történő végigfuttatásával.
Az E.ON is megosztotta tapasztalatait, miszerint a magyarországi flottával rendelkező cégeknél elindult egy szemléletváltás és egyre népszerűbb a hibrid, illetve e-autókra történő átállás. Mindemellett a vállalatok igénye már nem csak az elektromos töltőállomások telepítésére korlátozódik, sokkal inkább komplex megoldásokat várnak az energiaszolgáltatótól. Az E.ON Magyarországon teljes körűen biztosítja az elektromobilitáshoz szükséges szolgáltatásokat, beleértve a töltők értékesítését, a kivitelezés elvégzését, a folyamatos üzemeltetés biztosítását, a villamos energia szolgáltatást, valamint az e-mobilitáshoz kapcsolódó speciális háttérszoftvereket.
Az előadásokat és panelbeszélgetéseket követően óriási érdeklődés mutatkozott az e-autók gyakorlati megismerésére is, instruktorok segítségével sokan kipróbálták a kiállított modelleket a különböző modulokon. Csörgő László, vezető instruktor elmondta, a villanyautós vezetéstechnikai tréningek célja, hogy az emberek megtanulják minimalizálni az energiaveszteséget és maximalizálni a hatótávolságot.