A Forma-1 versenyeken a súly, a súrlódás és a váratlan meghibásodások a kimagasló teljesítmény legnagyobb ellenségei.
Egy Forma-1-es csapágy viszonylag rövid élettartammal is rendelkezhet, a lényeg az, hogy elviselje a nagy igénybevételt. A csapágyakat úgy kell megtervezni, hogy ellenálljanak az extrém terheléseknek, sebességnek és üzemi hőmérsékletnek, ugyanakkor a méretüket és a tömegüket az abszolút minimumom kell tartani. Ehhez nagyon különleges anyagokra van szükség.
„A sebességváltóhoz és a kerékcsapágyakhoz nagyon kemény fémport, a turbókhoz pedig magas nitrogéntartalmú acélt – beleértve a saját fejlesztésű szabadalmazott Nitromax ötvözetünket – és M50-et (egy rendkívül kemény és hőálló szerszámacélt) használunk.” – nyilatkozta Jeroen Wensing, a vállalat motorsportért felelős innovációs menedzsere. „Az energiamegtakarítás és a súrlódás csökkentése érdekében a legtöbb esetben kerámia gördülőelemeket alkalmazunk. A kosarakat PEEK (nagy teljesítményű polimer), titán vagy acél alapanyagból állítjuk elő. A felfüggesztéshez és a hasonló alkalmazásokhoz a siklócsapágyak acélból, titánból, vagy akár alumíniumból is készülhetnek, speciális PTFE perselyekkel és kerámia bevonatú golyókkal.”
Az alapanyagokat high-tech bevonattal látjuk el, hogy tovább növeljük a teljesítményt. A csapágyak különböző alkatrészeinél a vállalat mangán-foszfát, gyémántszerű szén (DLC) és kerámia bevonatokat alkalmaz. A tömítések és a siklócsapágyak perselyeit speciális alacsony súrlódású bevonatokkal kezelik, hogy a hatékonyság utolsó cseppjét is kipréseljék az autóból.
A világ legkorszerűbb anyagai sem érnek semmit, ha nem tartanak lépést a Forma-1 őrületes ütemű technikai fejlődésével, ezért a sportág támogatásának érdekében az SKF speciális termékfejlesztési és gyártási folyamatokat is kifejlesztett. „A többi iparághoz képest a motorsport szédületes sebességgel fejlődik, és az autók teljesítményének növeléséhez egy szezon alatt számos termékfrissítésre van szükség” – mondta Jeroen Wensing. „Ez minden érintett féltől – a termékfejlesztéstől egészen a gyárakig – nagy rugalmasságot követel.” Az Andrea Rificihez hasonló alkalmazástechnikai mérnökök jellemzően hetente értekeznek a vevőkkel, és egész évben 7/24 támogatást nyújtanak a Forma-1-es csapatok számára.
Mivel a szabályozások változásai továbbra is nyomást gyakorolnak a csapatokra mind az autók megbízhatósága, mind pedig a hatékonyság tekintetében, és a verseny könyörtelenebb, mint valaha, az SKF mérnökei biztosak lehetnek abban, hogy minden szezonban új kihívásokkal kell szembenézniük.
Az SKF termékeit az autók minden részegységénél használják, és a legtöbb nagy csapatot elkötelezett alkalmazástechnikai mérnökök segítik. Az SKF csapágygolyókat, görgőket és siklócsapágyakat gyárt a kerékagyakhoz, a sebességváltóhoz, a kuplunghoz, a motorhoz, a turbóhoz, az MGU-hoz és a felfüggesztés alkatrészeihez, valamint az alkatrészek teljesítményének nyomon követéséhez speciális berendezéseket – például nagy sebességű állapotfelügyeleti rendszereket – biztosít.
„A Forma-1-es csapatoknak szállított termékeinket mind 100 százalékosan az adott alkalmazáshoz szabjuk testre” – magyarázta Andrea Rifici, a Scuderia Ferrarival való együttműködésért felelős SKF alkalmazástechnikai mérnök. „Ebben az iparágban a vezető szereplők a lehetőségek végső határáig feszített megoldásokat keresik.” Andrea Rifici azt is hozzátette, hogy a vállalat termékeinek túlnyomó többségével összehasonlítva – amelyek fejlesztésénél a maximális élettartamot tartják szem előtt – a Forma-1-es vevőknél jelentős eltérés tapasztalható a prioritások tekintetében. „A megbízhatóság elengedhetetlen ezekben az alkalmazásokban, de előfordulhat, hogy a bevonatok és anyagok megfelelő teljesítményére például csak öt futam erejéig van szükség.”