A mérnökök számára sokkoló lehet az a felismerés, hogy valójában nem is a tervező szoftverünkre támaszkodnak a legjobban, hanem a táblázataikra. Ez a múlt században kifejlesztett üzleti alkalmazás hamar elterjedt rengeteg formában és szakterületen. Ennek oka igazán egyszerű. A táblázatok könnyen elérhetők és testreszabhatók, ami tökéletes eszközzé teszi őket alkatrészek és dokumentumok kezeléséhez. Ha pedig megkérdezünk egy mérnököt, hogy mi a legfontosabb munkájuk elvégzéséhez, akkor a megfelelő eszköz használata biztosan szerepelni fog a top 3 válaszban. Akkor mégis hogyan jutottunk idáig? Miért váltak a táblázatok terhessé és nemkívánatos eszközzé? Nézzük végig, mikor és hogyan kezeljük az alkatrészeinket és adatainkat, és talán megfejtjük, hogy mi okozhat gondot.
A táblázat-bőség zavara
Egy mérnöknek sok táblázatot kell kitöltenie, így egyszerre több táblázat kezelése már problémát jelenthet. Arról nem is beszélve, hogy gyakran egy-egy táblázaton keresztül kezelnek más táblázatokat. Talán mindannyian találkoztunk az alábbi táblázatkezelési helyzetekkel:
Fő alkatrész lista készítése, amire az új alkatrészek kerülnek felvezetésre, biztosítva, hogy az alkatrészek és számaik nem duplikálódnak.
Gyártási nyomtatvány készítése, amiben alátámasztjuk és véglegesítjük egy alkatrész használatát egy új tervben.
Folyamat leírás módosítása, amiben egy alkatrész terveit megváltoztatjuk, hogy azok jobban alkalmazkodjanak az új dizájnhoz.
Végleges tételjegyzékek készítése, amiket importálhatunk vagy manuálisan bevihetünk cégünk ERP rendszerébe.
Új termékfejlesztési táblázat készítése, ami leírja egy adott folyamat állapotát a teljes fejlesztési szakaszban.
Projekt kezelési táblázat a projekt vezetők felé, hogy hogyan halad a folyamat.
Táblázat, amiben a feladatok és projektek személyes fontossági besorolással nyomon követhetők.
Egy-egy táblázat, amiben nyomon követhetők a nyersanyagok, festési színek, munkaállomás kódok, sorozat számok és gyártási tételjegyzékek.
Elég okosak az okos táblázatok?
A táblázatok nagy előnye, hogy sok feladathoz testre szabhatók a különböző intelligens funkciókkal és függvényekkel. Elküldhetjük őket automatikusan emailben, a vállalatirányi rendszerből importált adatokkal tölthetjük meg őket vagy programokat írhatunk hozzájuk, amikkel más táblázatokat készíthetünk. Azonban ahhoz, hogy a tálázatok ennyi mindent tudjanak tetemes időre és energiára van szükség. Ez pedig eltereli a mérnök figyelmét és informatikával kezd foglalkozni ahelyett, hogy arra fókuszálna, amiben igazán jó: az innováció, a tervezés, az ellenőrzés, a gyártás. Még abban az esetben is, ha van elérhető IT forrásunk (de lássuk be sokszor az IT csapat ugyanolyan kapacitási hiánnyal küzd, mint a tervezők), érdemes elgondolkozni, hogy valóban a táblázatok jelentik-e a megfelelő adatkezelési eszközt. Célravezető-e az IT és mérnök szakembereket fárasztó, több órás megbeszélésekre kényszeríteni, hogy rendszer specifikációkat készítsenek vagy házon belüli megoldásokkal álljanak elő, amik csak hasonlítanak az általunk megálmodott eszközről és még az is előfordulhat, hogy másnap már nem is működik?
Nézzünk körbe és megtaláljuk a megoldást
A cégeknek csupán azt szükséges (be)látniuk, hogy nem egyedi nehézségekkel állnak szemben, amikor túl sok adatról és nem jól felépített folyamatokról beszélnek. Sőt lehet, hogy ezekre a problémákra már születtek megoldások vagy legalább is dolgoznak rajtuk. Az adatkezelést és folyamat ellenőrzést elősegítő szoftverek (PDM/PLM) piacán számos megoldást találunk attól függően, hogy milyen feladatokat szeretnénk rendszerezni és mekkora területen szeretnénk alkalmazni egy új rendszert. A SOLIDWORKS felhasználó számára kézenfekvő megoldás lehet a SOLIDWORKS PDM eszközei, amik jól együttműködnek más CAD platformokkal, mint az Autodesk Inventor, PTC Creo vagy a Pro/engineer. A szoftver két csomagban Standard és Professional verzióban érhető. A SOLIDWORKS PDM Standard az adatok egyszerű kezelését teszi lehetővé munkacsoportok számára, hogy a keresett információt gyorsan megtalálják, nyomon kövessék a fájlmódosításokat és tervverziókat valamint naprakészek legyenek a munkafolyamat állapotát illetően. A SOLIDWORKS PDM Professional csomag pedig kiterjeszti a Standard csomag funkcióit az egész vállalat számára, hogy elősegítse a biztonságos adatmegosztást és az összehangolt együttműködést. A közös munka már nincs helyhez kötve, online portálokon és csatlakoztatott okos eszközön keresztül bárhol és bármikor elérhetővé válnak a kívánt adatok és a szükséges fájlokat, hiszen a szoftver több mint 250 fajta fájltípust képes kezelni.
Könnyű és átlátható adatkezelés SOLIDWORKS PDM-mel
A SOLIDWORKS PDM előnyei
A PDM rendszerrel lehetővé válik a cég minden feladatának, mérföldkővének, jóváhagyási folyamatának és termékhez kapcsolódó -korábban táblázatokban- vezetett adatának egy központi helyre való átvezetése. A CAD alapú PDM rendszernél a felhasználói felület hasonlít a CAD szoftveréhez, valamint a webes kezelőfelület és a jelentések is könnyen értelmezhetők. Az alkatrész számok kezelése, a verzió és módosításokat kezelő nyomtatványok is teljes mértékben automatizálhatók. A jóváhagyáshoz szükséges kitöltendő mezők és folyamatok is be vannak építve a szoftverbe. A mezők bármikor módosíthatók, annak megfelelően, hogy az adott személy milyen adatokhoz kap hozzáférést.
A vállalatirányítási rendszerével való összeköttetéssel az adatok fel és letölthetők. A tételjegyzékek (BOM- Bill of Materials) összehasonlítása így sokkal hatékonyabb és az eltérésekről a megfelelő személy emailt kaphat. A rendelkezésre álló eszközökkel pedig lehetősége van megjelölni és módosítani az tételjegyzéket. Gyártási, szállítási, tervezői és sok más fajta tételjegyzéket lehet így egy könnyen használható kezelőfelületen kezelni a sok, nehezen átlátható táblázat helyett.
Példa a tételjegyzék kezelő eszközre
A munkaállomások, nyersanyagok stb. ellenőrizhetővé válnak a SOLIDWORKS PDM-mel és könnyen alkalmazhatók a folyamat bármelyik szakaszában, amiket tovább segítik az olyan beépített kommunikációs eszközök, mint a belső üzenet vagy email küldés. A rendszer beállításai rugalmasak, ugyanakkor teljes körű ellenőrzést biztosítanak, hogy csak a megfelelő hozzáféréssel rendelkező személy érje a számára szükséges információkat. A határidők és emlékeztetők automatizálhatók, ami átláthatóbbá teszi a vezetőség számára a lehetséges csúszásokat és a fennakadások okait.
Grafikus munkafolyamat ábra a PDM-ben
A SOLIDWORKS PDM nem csak a cikk elején említett nehézségekre nyújt átfogó megoldást, hanem széles körű funkcionalitásából adódóan testre szabható, így az adott cég termékportfólióját, folyamatait és vállalatirányítási rendszerét szem előtt tartva bővíthető, integrálható, illetve módosítható. A legnagyobb előnye azonban talán még is az, hogy a mérnököket engedi a munkájukkal foglalkozni, terveikre összpontosítani és megszabadítja őket a táblázatok se vele, se nélküle nyomasztó kapcsolatától.