Magyar fejlesztésű önvezető autót és okos kormányrendszert mutatott be Zsámbékon a ThyssenKrupp.
Megállíthatatlanul közeledik az autonóm járművek kora. Nagy valószínűséggel a vezető nélküli kamionok lesznek az elsők, amelyek tömegesen megjelennek az utakon, de a személyautók fejlesztése is számos gyártónál napirenden van. Az elektronikus rendszerek előnye, hogy nem fáradnak el, így mindig odafigyelnek, és reakcióidejük is lényegesen jobb, mint az embereké. Mindamellett számos dologban ‒ így például az esetleges balesetek esetén a felelősség eldöntése – nincs még általánosan elfogadott állásfoglalás, így kérdés, hogy milyen feltételekkel közlekedhetnek majd ezek a járművek a közutakon.
Az autóipari alkatrész-beszállítók is igyekeznek lépést tartani a trenddel, és nagy erőkkel fejlesztik az önvezető járművekhez szükséges technológiákat. A ThyssenKrupp budapesti E/E (elektromos és elektronikus) fejlesztőközpontjában elektromechanikus, szoftverekkel vezérelt kormányrendszereken dolgoznak. Az itt fejlesztett okos kormányrendszerek a hagyományos, folyamatosan energiát felvevő hidraulikus rendszer helyett elektromotoros rásegítést alkalmaznak, így csak akkor fogyasztanak energiát, ha a kormányt ténylegesen elforgatják, ezért autótípustól függően akár 0,3 liter üzemanyagot is megtakarítanak száz kilométerenként, valamint műszakilag megbízhatóbbak a hagyományos rásegítéseknél. Emellett a Steer-by-wire rendszerek kaput is jelentenek az önvezető vagy félig önvezető autók és az e-mobilitás felé. A szoftveres vezérlés biztonsági és kényelmi funkciók egész sorát teszi lehetővé, mint amilyen az oldalszél-kompenzáció vagy a parkolási asszisztens, ráadásul az önvezető autók számára nélkülözhetetlen hozzáférést képes biztosítani a kormányrendszer irányításához.
Ezek a berendezések azonban csak 10-15 év múlva kerülnek sorozatgyártású autókba, a fejlesztésekhez azonban már most szükség van tesztjárműre is, ezért a ThyssenKrupp Presta Hungary mérnökei kifejlesztettek egy, a próbákhoz szükséges autonóm járművet, amelyet a zsámbéki Driving Camp tanpályán mutattak be a sajtó képviselőinek.
„Ha valami nem áll rendelkezésre, azt kifejlesztjük mi magunk. Az önvezető autó projektben valójában a jövő autóinak tulajdonságait szerettük volna látni, hogy meg tudjunk felelni a várható piaci igényeknek a kormányrendszerek területén, de az eredmények egyre inkább azt igazolják, hogy van mit keresnünk itt is. Önvezető autót más is készít, viszont a mi rendszerünk már most kompatibilis szériaautókkal, és árában még egy középkategóriás autó számára is elérhető lehet”
– nyilatkozta Fitos Csaba, a ThyssenKrupp Presta Hungary technológiai fejlesztésért felelős vezetője, ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy mind technikai, mind szabályozási oldalról még rengeteg kérdést meg kell válaszolni az önvezető autók szériaszerű megjelenéséig.
Forrás: ThyssenKrupp