Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Így alakulnak a gépjármű-meghajtási technológiák a jövőben

A 48 Voltos rendszerrel működő járművek piaci részaránya 2025-re kétszer nagyobb lesz, mint az elektromos járműveké, a start-stop piaci penetrációja 2019-ben meghaladja az 50 százalékot

  • 2025-ben a 48 Voltos hibrid járművek globális piaci részaránya (20%) jelentősen meghaladja az akkumulátoros elektromos járművek piaci részarányát (10%).
  • A start-stop globális piaci részaránya 2019-ben első alkalommal lépi át az 50 százalékot – de óriási regionális különbségek mellett.
  • Európában a 2019-ben gyártott, és start-stop rendszerrel felszerelt járművek több mint 13 milliárd liter üzemanyagot és több mint 30 millió tonna CO2kibocsátást takarítanak meg.

A személy- és haszongépjárművek CO2 kibocsátásának csökkentése a klímaváltozás elleni harc egyik fő és globális kihívása. A növekvő társadalmi nyomás, a szigorúbb kibocsátási előírások és a feltáruló új üzleti lehetőségek hatására megkezdődött a belső égésű motorokról elektromos motorokra történő átállás. Azonban a globális autóipari beszállító SEG Automotive közelmúltbeli elemzése rámutatott, hogy az átállás a vártnál lassabban következik csak be. Az előrejelzések szerint 2025-ben a világszerte gyártott járművek mindössze 10 százaléka lesz tisztán elektromos. Ugyanakkor a belső égésű motorok hatékonyságát javító technológiák várhatóan jelentősen növelik piaci részarányukat: a 48 Voltos lágy hibrid megoldások piaci részaránya 2025-re globálisan 20 százalék, míg Európában 36 százalék lehet. A start-stop megoldást is univerzálisan alkalmazzák, 2019-ben a globális piaci részesedése először lépi át az 50 százalékos küszöböt.

Az elektromos járműveké a jövő – de a legfrissebb piaci adatok azt sugallják, hogy az átmenet csak fokozatosan következik majd be. A járművek nagy része még 2025-ben is belső égésű motorral fog közlekedni. A környezet védelme és a szigorodó CO2 kibocsátási szabályok betartása érdekében ezeknek a járműveknek a lehető leghatékonyabbnak kell lenniük. Ennek megfelelően a járműgyártók nem csak a start-stop rendszert használják egyre szélesebb körben, de új megoldásokat is alkalmaznak, például a 48 Voltos hibridizációt.

A 48 Voltos rendszer piaci részesedése gyorsan emelkedik, így több millió tonna CO2-kibocsátás kerülhető el

Az elmúlt év során már a luxusmárkák, például a BMW és a Daimler is megjelentették első 48 Voltos szériamodelljeiket. A technológia segítségével a hagyományos, belső égésű motorok kis ráfordítással hatékonyan hibridizálhatók (lágy hibriddé tehetők): mindössze a 12 Voltos generátort kell a 48 Voltos berendezéssel helyettesíteni, és az üzemanyag-fogyasztás és CO2 kibocsátás máris akár 15 százalékkal csökkenthető. Az előrejelzések szerint a következő néhány évben a 48 Voltos technológiát egyre több gyártó és piaci szegmens vesz át, és piaci részesedése 2025-re eléri a 20 százalékot – azaz a tisztán elektromos autók piaci részesedésének (10%) kétszeresét. A technológia várhatóan Kínában (32% százalékos piaci részesedés 2025-ben) és Európában (36% százalékos piaci részesedés 2025-ben) terjed el a leggyorsabban, az Egyesült Államok pedig néhány év késéssel kapcsolódik majd be a gyors növekedési trendbe.

Ennek azonnali hatása lesz a klímavédelemre nézve: az előrejelzések szerint 2025-ben gyártott 20 millió, 48 Voltos rendszerrel szerelt jármű már önmagában 30 milliárd liter üzemanyag és több mint 70 millió tonna CO2 kibocsátás megtakarítását teszi lehetővé, a járművek teljes életciklusa során, a hagyományos belső égésű motorokhoz képest[1]. Összehasonlításként, Németország teljes CO2 kibocsátása 2018-ban 760 millió tonna volt.

A start-stop piaci részesedése idén első alkalommal lépi át az 50 százalékot

Az üzemanyag-fogyasztás mintegy 8 százalékos csökkentését hatékony módon biztosító start/stop rendszer népszerűsége világszerte folyamatosan növekszik. Csak az idei év során több mint 45 millió, start/stop rendszerrel szerelt jármű készül, amelyek életciklusuk során összesen 36 milliárd liter üzemanyagot takarítanak meg. A hagyományos járművekhez képest ez 84 millió tonna

CO2-kibocsátás elkerülését teszi lehetővé. Ahogy a belső égésű motorok piaci részesedése fokozatosan csökken a 48 Voltos és tisztán elektromos autók terjedésével, a start-stop nélküli 12 Voltos autók gyakorlatilag eltűnnek. Németországban például az újonnan gyártott autók 97 százalékában már 2018-ban is volt start-stop rendszer.

Jelentős regionális különbségek: Az átállás üteme Kínában és Európában gyorsabb lesz, mint az Egyesült Államokban

A főbb piacok között jelentős eltérések figyelhetők meg az elektromos és hibrid járművek elterjedési ütemében. A különbségek elsősorban a helyi törvények és jogszabályok, az energiamix, és a piacok fejlettsége közötti eltérésekre vezethetők vissza.

Európa: A 48 Voltos rendszer fő piaca

Az európai piac hagyományosan élen jár az új technológiák átvételében. Így történt ez a start-stop rendszerrel, és várhatóan a 48 Voltos rendszerrel sem lesz másként, hiszen az előrejelzések szerint ennek piaci részesedése 2025-re elérheti a 36 százalékot. A tisztán elektromos járművek térnyerése ezzel szemben lassabb lesz mint Kínában, és 2025-re csak 13 százalékot ér el.

Németország élen jár a 48V technológia átvételében, 2025-re a járművek várhatóan közel fele (47%) ezt a megoldást használja majd, míg az akkumulátorral működő elektromos járművek aránya 19 százalékra nő.

Az autóiparban jelenlegi lassulásával összhangban, az európai autóiparban is csak enyhe növekedés várható, a teljes gyártott darabszám a 2018-as 22 millióról mindössze 22,3 millióra nő 2025-re.

Kína: a leggyorsabban bővülő elektromos jármű piac, 2025-re magas 48V részaránnyal

Régebben Kína néhány évvel lemaradva követte Európát az új technológiák, például a start-stop átvételében – amelynek piaci részesedése idén első alkalommal lépi át az 50 százalékot. Azonban az elektromos járművek terén Kína mára az egyik vezető piaccá lépett elő, az elektromos járművek részaránya 2018-ban (3%) magasabb volt, mint Európában vagy az USA-ban, és várhatóan 2025-ben (16%) is magasabb lesz. Kínában a 48V technológia átvétele is várhatóan gyorsabb lesz, részaránya 2025-re eléri a 32 százalékot. A Kínában 2025-ben készülő, mintegy 10 millió, 48V rendszerrel szerelt jármű teljes életciklusa során összesen 14 milliárd liter üzemanyag és 33 millió tonna CO2 megtakarítását teszi lehetővé a hagyományos, belső égésű motorral szerelt járművekhez képest. Az autóeladások 2019-ben elmaradnak az előző évi szinttől, a várakozások szerint 24,3 millió új jármű talál majd gazdára, szemben a 2018-as 26,6 millióval. A következő években azonban fellendülés várható, és a Kínában gyártott autók száma 2025-re elérheti a 30,6 millió darabot.

Egyesült Államok: stagnáló piac, az új technológiák lassú átvétele

Noha az USA gyakran volt a járműipari változások motorja, az új technológiák átvétele jellemzően tovább tart, mint más piacokon. A start-stop rendszert például kezdetben szkeptikusan fogadták a vásárlók, piaci részaránya 2018-ban 38 százalék volt. Idén először a start-stop rendszerrel szerelt új autók aránya átlépi az 50 százalékot, és összesen 5,4 millió új autó készül start-stop rendszerrel. A hagyományos autókhoz képest ezzel 4 milliárd liter üzemanyag és közel 10 millió tonna CO2 kibocsátás takarítható meg. 2025-re a hagyományos 12 Voltos rendszerű új járművek közül csak minden hatodikban nem lesz start-stop rendszer.

Az elektromos járművek és a 48V technológiájú járművek térnyerése is várhatóan lassabb lesz az amerikai piacon, részarányuk csak 10 illetve 7 százalék körül várható 2025-re. Összességében az észak-amerikai piac stagnálása várható, 2025-ben mintegy 17 millió új autó gyártása várható, hasonlóan a 2018-as szinthez.

India: a személygépjárművek piacán továbbra is a belső égésű motorok dominálnak

A légszennyezettség Indiában már jelenleg is komoly probléma, a világ 10 legrosszabb levegőjű városát felsoroló WHO listán 9 indiai város szerepel. Annak ellenére, hogy a járművek kibocsátásának csökkentése égető probléma, az elektromos autók részaránya mindössze 1 százalékos lesz az országban 2025-re.

Ennek megfelelően más területekre kell összpontosítani: motorméret csökkentés, elektromos motorok és riksák, és 48V hibridizáció. A nagyvárosok hatalmas forgalma jelentős lehetőségeket kínál üzemanyagfogyasztás-csökkentésre a start-stop rendszer révén: ha az Indiában 2018-ban gyártott 4,7 millió, belső égésű motorral szerelt jármű mindegyikébe start/stop rendszer került volna, ezzel 3,7 milliárd liter üzemanyag-fogyasztás és 8,6 millió tonna CO2 kibocsátás lenne megtakarítható. A start-stop technológia Indiában 2018-ban még csak a járművek 7 százalékban volt megtalálható, de az előrejelzések szerint részaránya 2025-re 12 százalékra emelkedik majd. A kormány zöldebb közlekedés irányában tett erőfeszítéseinek, és a közelmúltban megjelent, különösen kisméretű start-stop indítómotoroknak köszönhetően a növekedés akár gyorsabb is lehet, még nagyobb megtakarításokat eredményezve.

Az indiai autóipart a közelmúltbeli gazdasági visszaesés súlyosan érintette, a gyártott autók száma a 2018-as 4,7 millióról 2019-ben 4 millióra csökken. Néhány éven belül a régióban azonban újra erős növekedés várható, és 2025-re már 5,9 millió autó gyártását prognosztizálják, ami kiemelten fontossá teszi a kibocsátás-csökkentés ügyét.

Japán: a plug-in hibridek gyorsan terjednek, a tisztán elektromos járművek lassabban

Japán egyedi utat választott az elektromos mobilitás felé. A hangsúly nem annyira a tisztán elektromos járműveken van, ezek részaránya mindössze 2 százalék és 2025-re is mindössze az eladások 8 százalékát teszik majd ki. Ezzel szemben a PHEV (plug-in hibrid) járművek részaránya 14 százalék, és ennek közel duplája várható 2025-re. Ez egyben azt is jelenti, hogy a HEV (nem plug-in hibrid) járművek szerepe a közeljövőben marginális marad. A hagyományos járművek jelentős része már most is start-stop rendszerrel készül, 2025-re pedig már csak minden hatodik járműben nem lesz start-stop.

Japán és vezető autóipari cége, a Toyota nagy jövőt jósol a hidrogénjárműveknek – és ha az üzemanyagcella sikeres lesz, az ország egyértelműen vezető szerepet játszik majd ebben a szegmensben. A hangsúly egyelőre a haszongépjárműveken van. A személygépjármű szektorban a FCEV-k (tüzelőanyagcellás elektromos jármű) mindössze 0,3 százalékos részarányt érnek el 2025-re. Összességében Japánban 2025-ben 9 millió autó készül majd, ez némileg elmarad a 2018-as 9,2 milliótól.

Brazília: Elektromos járművek helyett bioüzemanyagok

Brazília saját megoldást választott a közlekedéssel kapcsolatos szennyezőanyag-kibocsátás csökkentésére. A bioüzemanyagok gyártását és használatát helyezték előtérbe a 79 százalékban megújuló forrásokat tartalmazó energiamixből. A brazil etanol CO2 kibocsátása mindössze negyede a hagyományos üzemanyagokénak.

Ebből következően a belső égésű motor a jövőben is domináns szerepet játszik majd az országban. Azonban a kormányzat erőfeszítéseket tesz a járművek hatékonyabbá tételére, hiszen ezzel közvetlenül csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás – és kevesebb esőerdőt kell kivágni termőföldnek. Jelenleg az új autók mindössze 9 százalékában van start-stop rendszer, de 2025-re ez az arány 52 százalékra emelkedhet. A 2025-ben gyártott 1,8 millió autó a start-stop rendszernek köszönhetően 1,4 milliárd liter üzemanyagot takarít meg, ami több mint 210 000 hektár (2 100 négyzetkilométer) termőterület cukornád betakarításának felel meg.

Kép: MIT

További cikkek a témában