Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Új akkumulátor-technológia a Stadlernél

Az új akkumulátor- és vontatási rendszerek elősegítik a dekarbonizációs célok elérését, és támogatják az átállást a fenntarthatóbb e-mobilitásra.

Csúcstechnológiai szintű berendezéseket kap a Stadler 160 db vonatszerelvényhez és mozdonyhoz Európában és Észak-Amerikában. A vontató berendezés a felsővezetékről, a generátorról vagy az akkumulátorból érkező villamos energiát a vontatómotorok meghajtására alkalmas, megfelelő feszültségű és frekvenciájú árammá alakítja. A szerelvények közül 24 olyan fejlett technológiával lesz felszerelve, amellyel a szerelvények három üzemmódban is működhetnek, azaz a vonat hajtásához szükséges villamos energia a hosszláncrendszerű felsővezetékről, a dízelgenerátorról és az akkumulátorokról is biztosítható. A lítiumion-akkumulátorcellákra épülő, nagy teljesítményű energiatároló rendszert Svájcban, az ABB badeni üzemében gyártják.  Az innovatív rendszerrel a nem villamosított vágányszakaszokon a szerelvény a dízelmotor bekapcsolása nélkül tud közlekedni, ennek köszönhetően jelentős költségmegtakarítás érhető el, csökkenthető az ökológiai lábnyom, és a villamosítási igény is.

A Stadler által gyártott CITYLINK járműcsaládba tartozó vasút-villamost (tram-train) az ABB vontató berendezésével és energiatároló rendszereivel fogják felszerelni. A fejlesztéssel egyrészt csökkenteni kívánják a káros anyagok kibocsátását, másrészt kiváltják a jelenlegi dízelvontatású járműflottát. A vasút-villamosok a villamosított vágányszakaszokon a felsővezetékről érkező villamos energiával üzemelnek, míg a nem villamosított szakaszokon akkumulátoros üzemmódban közlekednek.

A több, mint 100 darab vontató berendezést Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Szlovéniában, Kanadában és az Egyesült Államokban közlekedő regionális vasúti szerelvényre és mozdonyra fogják telepíteni, amivel javítani lehet a szolgáltatás minőségét, gyorsabbá tehetők a csatlakozások és bővíthető a fenntartható elővárosi forgalom is.

Magyarországon nyolc darab, az ABB berendezéseivel felszerelt „motorvonat” fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között, várhatóan 2021 szeptembertől. A Szeged–Hódmezővásárhely tram-train egy jelenleg építés alatt álló vasút-villamos rendszer a két település között. A kialakítandó tram-train közlekedés célja a vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer létrehozása, mely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, valamint lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését is. Ez a kedvezőtlen vonalvezetésű nagyvasúttal csak oly módon megvalósítható, ha összekötik a villamosközlekedéssel, így biztosítva a városok központjai között gyors és főként átszállásmentes kapcsolatot.

További cikkek a témában