Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Logisztika

A szállítmányozó legendája: Interjú Müller Ádámmal

Müller Ádám, a Variola Zrt. vezetője, aki már 26 évesen saját céget tudhatott magáénak!

A Variola előkelő helyet foglal el a szállítmányozó cégek között, de a fuvarozásnak a családon belül is nagy hagyománya van Önöknél, nem igaz?

Hagyománynak éppen nem mondanám, de az biztos, hogy keresztapámtól örököltem azt a tudást, ami később nagyban segített, hogy a cégem a fuvarozás piacán is megállja a helyét. Ez a mese úgy kezdődött, hogy már kisfiúként lehetőségem volt, hogy sokat utazzak a nagybátyámmal és láthattam őt munka közben. Itt és ekkor döntöttem el azt is, hogy mikor nagy leszek, vállalkozó leszek. Nyolc évesen ott álltam a Horvát tengerparton, néztem, ahogy a keresztapám hajós szállítmányozásokat szervez, ahogy minden egyes nap azon dolgozik, hogy felépítsen egy rendszert, egy céget, ami nemcsak jól működik, hanem önmagát működteti.

De, ha az első cégem alapításakor azt mondja nekem valaki, hogy később én is szállítmányozással fogok foglalkozni, mint a keresztapám, nem vagyok benne biztos, hogy elhittem volna neki.  De, aki céget irányít, az jól tudja és számol is vele, hogy nem mindig az első piaci irány az, amiben aztán végig megmarad a cég.

Tudni kell váltani és változni, illetve természetesen mindezt időben kell észrevenni. A Variola Zrt., mint szállítmányozó cég elődje a Variola Capital Kft. volt, ami még követeléskezeléssel foglalkozott.

És innen milyen út vezetett a szállítmányozásig?

Elég hosszú út, az biztos, de büszkén tekintek erre vissza. 2008-ban kezdődött az egész, amikor a világ éppen a gazdasági válsággal küzdött. Én akkor kerültem ki az egyetemről és lehetőséget kerestem magamnak. És meg is találtam, mégpedig a követeléskezelést. Először a Providentnél kezdtem, igazából itt tanultam bele ebbe a szakmába, utána Dr. Mikó István mellett dolgozhattam, aki az egyik legnagyobb név volt ebben a szakmában. Mellette úgy szívtam magamba a tudást, mint egy szivacs.

És, amikor úgy éreztem már eleget tanultam, megléptem és megalapítottam a saját cégemet,  a Variola Capital Kft.-t, aminek még az égvilágon semmi köze nem volt a fuvarozáshoz. Nem mondom, hogy ez nem volt egy nehéz időszak. Hiszen miközben a barátaim összeültek egy esti sörözésre, én dolgoztam. Néhány éven át bizony havonta csak egy szabadnapom volt. De én ezt vállaltam. Hiszen a sikernek nem titka van, hanem ára, amit meg kell fizetni. De megéri, csak ezt tudom mondani.

Azt tudtam, hogy saját céget szeretnék létrehozni, de inkább a banki szektorban képzeltem el mindezt. De egy jó cégvezető megérzi, ha irányt kell változtatni. Szerencsére időben felismertem, hogy a Variolával új alapokat kell keresni, és mikor egy kedves kolléganőm – Goletz Nikolett, aki azóta is velünk dolgozik – bedobta a szállítmányozást az ötletdobozba, a zsigereimben éreztem, hogy “Igen, ez lesz a jó irány.” Mivel már a követeléskezelési szektorban gyakorlott voltam abban, hogyan kell alvállalkozói és partneri kapcsolathálót úgy kiépíteni, hogy az valóban működőképes legyen, így a fuvarozókkal való hasonló kapcsolat konstruálása, mint egy nagyon alapos térkép, úgy volt meg a fejemben. Kezdetben csak Lengyelországba szállítottunk és közben épült ki a többi fuvarozási irány. A már meglévő megbízóink egyre többször kérték, hogy kifelé vagy visszafelé álljon meg a kamion, mondjuk Szlovákiában, mert le kellene ott is tenni egy kisebb rakományt, vagy éppen Lengyelországból visszafelé kellett nekik valamit haza szállítani. Így alakult ki, hogy a Variola is elkezdett terjeszkedni a V4 országok irányába, majd a nagy Európa felé vettük lassan mi is az irányt.

Természetesen nagyban segített, hogy keresztapámon keresztül belülről ismertem ezeket a folyamatokat, tehát nem volt teljesen új vagy idegen a terep. Ezért is tudtam, hogy a fuvarozás a megfelelő irány a cégnek. Hivatalosan 2017-ben alapítottuk meg a Variola Zrt.-t, de addigra már teljesen kiépített alvállalkozói és fuvarozói rendszerünk volt és számos megbízónk. Ma már egész Európában szállítunk, a földrész minden létező, megépített útján ott vagyunk, a Variola kamionjai bejárnak szinte minden országot. 

Gondolom, közben nemcsak az “út szélesedett ki”, hanem a partnereik köre is?

Volt egy nagy előnyünk a versenytársakhoz képest, amit szerencsére a mai napig meg tudtunk őrizni. Mégpedig, hogy olyan megbízhatóságot tudunk minden ügyfél felé feltartani, amit más nem feltétlenül tud garantálni. Ez azért lehetséges, mert effektíve kis cég vagyunk, nem multisodtunk el, nem nőttük túl magunkat, így ha beérkezik egy megkeresés, azzal azon nyomban tudunk vele foglalkozni. És mivel olyan fuvarozói kapcsolatrendszerünk van, mint egy lüktető érhálózat, azonnal találunk megfelelő fuvarozót az adott szállítmányhoz. A Variola csapatának erőssége, hogy mindenki több éves, sőt, több évtizedes tudással szervezi ezeket az utakat, de külön-külön, egy-egy specifikus terület szakértői is. Van, aki a Balkán specialistája, más a Lengyelországi, míg valaki pedig a nyugati részek fuvarszervezésében a legprofibb.

A cégen belül egyébként nincs olyan pozíció, amit a gyakorlatban én magam ne űztem volna. Az értékesítéstől kezdve egészen a fuvarszervezésig minden munkakörben dolgoztam, így pontosan tudom, hogy melyik poszton kitől mit várok el,  ez adja a cég belső motorját. És szerintem ezért tud a Variola ilyen erős és előkelő helyet pozícionálni magának a piacon. Mert gyorsak vagyunk, precízek és megbízhatóak.

Volt olyan szállítás – éppen az egyik legnagyobb partnerünkkel, a DHL Magyarországgal -, hogy egy ünnepnapon, jelesen október 23-án kellett nekik SOS-ben szállítani egy nagyon fontos rakományt. Senki nem tudta vállalni, de ez még hagyján, senkit nem is értek el, hiszen majdhogynem az egész ország leállt a munkával. De mi megoldottuk ezt is. Az ilyen helyzetek megoldásáért nagyon büszke vagyok a cégre és a csapatra.

A követeléskezelés a szállítmányozástól azért kicsit messzebb esik, nem? Árulja el, mégis hogy történt ez a szakmai irányváltás?

Vicces, mert talán ez volt a legélesebb váltás addigi életemben és szakmai pályafutásomban, mégis ez volt talán az egyetlen olyan, amit nem előre terveztem el. De 2015-ben már a világgazdaság újra saját belső rendszere szerint tudott működni, vagyis kevésbé volt szükség a követelések behajtására.

A céget tehát egy másik irányba kellett kormányoznom, ha kormányos akartam maradni. És persze az is ezt sürgette, hogy peremterületre sodródtunk, ami azt jelentette vagy megszűnik a cég, vagy új profilt alakítunk ki magunknak. 

Elindult hát az ötletbörze, merre kellene lépni?

Egy ilyen kreatív megbeszélésen vetette fel a kolléganőm, hogy érdemes lenne a szállítmányozás felé fordulni. Egészen konkrétan a lengyelországi fuvarozás felé, mert akkoriban ez eléggé mozgásban volt, tele potenciállal. A kolléga korábban is szervezett már lengyel fuvarokat, így még a személyes, szakmai tapasztalata is a segítségünkre volt. Szinte még aznap munkának láttunk és elkezdtük felépíteni az új Variola Capital Kft.-t, mint szállítmányozó céget. Nem volt könnyű időszak, tulajdonképpen a nappalok és éjjelek összefolytak, de félév alatt teljesen átálltunk a fuvarozásra.

Mennyire volt tudatos választás a név? Hiszen, aki rákeres a cégre az interneten, láthatja, hogy a vállalkozás mellett kiadja a fekete himlőről szóló portálokat is, mivel a variola a fekete himlő másik elnevezése.

Tudatos volt a névadás, hiszen véletlenek nincsenek. A variola, mint himlő egyébként úgy terjedt el Európa szerte, hogy az akkori fuvarozó és utazó szekerek szépen magukkal vitték, még pedig a kocsikra felmászott rágcsálók segítségével. Ilyen szempontból köthető a név a szállítmányozáshoz is, hiszen ezek is nagyrészt szállító szekerek voltak.

És végül is a fekete himlő mellett a cég neve az, amit a Google is azonnal kiad a keresőben, így szerintem ez egy abszolút sikeres névadás volt. Sikeres és persze vicces.

Ha már említette a DHL-t, milyen ügyfeleket, megbízókat emelne ki, akikkel szoros és gyümölcsöző munkakapcsolatban van a Variola?

Az első ügyfeleinket fuvartőzsdéken ismertük meg és nagyrészük azóta is velünk szállíttat. Számos partner később éppen az “elsők” ajánlása, közbenjárása kapcsán találta meg a Variolát, ami azt gondolom, hogy a belénk fektetett feltétlen bizalomnak köszönhető. Többek között együtt dolgozunk, illetve dolgoztunk már a Hankook Tire Kft.-vel, az Ózdi Acélművek Kft.-vel is. Még az elején, a lengyelországi kapcsolataink kapcsán ismerkedtünk meg például a Vajda Papír Kft.-vel, az Ooops papírzsebkendő és hasonló termékek gyártójával. Meg kell említeni az Árklub Kft.-t, nekik szezonálisan vagyunk az egyik legnagyobb szállító partnerük. Ugyanis Húsvét és Mikulás előtt rengeteg csokifigurákat viszünk a viszonteladókhoz és egyéb üzletekbe. És amire nagyon büszke vagyok még, amit szintén Lengyelországba szállítunk, ez pedig a görögdinnye, amit Garten Zöldség-Gyümölcs Kereskedelmi Kft.-nek fuvarozzunk. Szállítunk, valamint szállítottunk ezenkívül még a BorsodChemnek és az Argento Kft.-nek is, sőt, még a Coca-Cola Magyarországnak is.

Igazából elmondhatom, hogy a gazdaság szinte minden területén ott vagyunk, mozgásban vagyunk és szállítunk. Hiszen az élelmiszerektől kezdve a szaniter berendezéseken át, egészen a bútorig mindent vállalunk. Nálunk nincs csúszás, nincs kifogás és nincs lehetetlen! 

Mi lenne az a három érv, ami miatt leginkább ajánlaná a Variolát?

Jó magam és minden kollégám a szakma átfogó ismeretével rendelkezik, nincs olyan fuvar, amit ne tudnánk leszervezni vagy megoldani.

Ezenkívül azt gondolom, hogy a gyorsaság és megbízhatóság a legerősebb érv mellettünk és szerencsére ebben még sosem, egyetlen partnerünknek sem okoztunk csalódást. Illetve olyan alvállalkozói hálózatunk van, ami az országban egyedülálló.

Végezetül pedig isteni finom nálunk a kávé, ha erre járnak, ugorjanak be hozzánk! Csodálatos környezetben, Budaörs határában, a Tóváros lakópark hegyei között, egy jó kávéval, szeretettel várjuk minden mostani és leendő partnerünket!

fuvarozas.variola.hu

Kép: Márkamonitor

További cikkek a témában