Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

ZalaZone tesztközpont

Átadták Zalaegerszeg határárán a ZalaZone tesztkomplexum első ütemét, amelyre teljesen kész állapotában a legnagyobb autógyártók is kíváncsiak lesznek.

A 45 milliárd forintos beruházással, 265 hektáros területen épülő létesítmény európai szinten is egyedülálló, és a hagyományos mellett az elektromos, illetve önvezető járművekhez kapcsolódó teszteléseket, kutatás-fejlesztést is lehetővé teszi.

A ZalaZONE azért különleges, mert a járművek dinamikai képességei mellett az önvezető technológiák tesztelésére is alkalmas, többek között 5G-s internet, okosváros és szélsebes oválpálya is lesz benne. Sőt, a környékbeli M76-ost pedig olyan okosútnak építik, amelyen akár szintén 250 km/órával is lehet majd tesztelni a robotautókat – persze csak akkor, amikor lezárják a forgalom elől.

A járműiparban az önvezető technológia és az elektromos hajtások térnyerése a fejlesztőket komoly kihívások elé állítja, ugyanis az ilyen rendszereket nem elég a tervezőasztalon megalkotni, azokat fel kell készíteni az életben előforduló váratlan eseményekre is, hogy százszázalékos biztonsággal működjenek. Ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő, autonóm járművek tesztelésre alkalmas, városi úthálózatot is szimuláló infrastruktúra megléte, de ilyen okosváros (smart city) tesztparkok eddig a világon mindössze három helyen, Svédországban, az Egyesült Államokban és Dél-Koreában létesültek, vagyis még a világ egyik legnagyobb autógyártó hatalmának, Németországnak sincs hasonlója.

A dinamikai tesztelési lehetőségek is korlátozottak, mert bár a Bosch németországi, boxbergi tesztközpontja a világ élvonalában van, akárcsak a szintén német ATP, vagy az angol MIRA és a spanyol IDIADA, de ezek a pályák a magas áraik ellenére (kb. 200 euró/jármű/óra) általában egész évben tele vannak, másrészt régi koncepciók szerint épültek, nincsenek rajtuk okosváros modulok, vagy csak most kezdik a tervezésüket. Egyes nagy autógyártóknak ugyan vannak saját tesztpályái, de azok más cégek számára nem elérhetőek, és jellemzően nem olyan nagyok és sokoldalúak, mint a független tesztközpontok.

Ezeket a szempontokat mérlegelve egyre világosabbá vált a 2000-es évek közepén a Magyarországon működő autóipari cégeket tömörítő munkacsoport számára, hogy stratégiai előnyökkel járna hazánk számára egy nívós tesztcentrum létrehozása. Már csak azért is, mert az itthon dolgozó, közel 10 ezer autóipari fejlesztőmérnök a munkaidejének jó részét kénytelen azzal tölteni, hogy az európai vagy távolabbi tesztközpontokba utazzon.

Dr. Hamar Zoltán, a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpálya műszaki igazgatója a hétfői megnyitón elárulta, hogy az autóipari munkacsoportban 10 éve még csak dinamikai fókuszú pályában gondolkodtak, de aztán 2010 után már egyre nyilvánvalóbbá vált számukra, hogy az önvezető technológia térnyerésére is reagálniuk kell.

Ekkor a komplex autonóm funkciók tesztelésére alkalmas okosváros modullal bővítették az addigra már körvonalazódó, a legszigorúbb iparági sztenderdek szerint megalkotott terveket. Ebben a nehézséget az jelentette, hogy smart city tesztpályára nem igazán voltak korábbi iparági minták vagy előírások, amikre támaszkodni lehetett volna, a munkacsoportot alkotó neves vállalatok lényegében a saját ötleteiket vetették papírra.

A Zalaegerszegtől mindössze pár kilométerre lévő, 265 hektáros, nagyjából 2×1,5 km-es területen, ami az életben nagyobb, mint amire a számok alapján gondol az ember. Most adták át a beruházás 21 milliárd forintból megvalósult első ütemét, a befejezés jövő év végére várható.

Forrás: totalcar, origo

További cikkek a témában