Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Népszerű tudomány

MIT – Repülés ionszéllel

Felszállt az első ionszél-meghajtású, mozgó alkatrészek nélküli, zajtalan repülő: a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) mérnökei elvégezték az első sikeres kísérletet a pilóta nélküli repülőmodellel.

Az egyetem kutatói olyan kicsi, könnyű és gyakorlatilag zajmentes repülőgépet fejlesztettek ki, amely mozgó alkatrészek, például propellerek vagy turbinalapátok nélkül képes repülni. A MIT repülőgépét hagyományos (benzines, vagy elektromos) motor helyett ionszél vagy más néven elektro-aerodinamikus tolóerő hajtja a levegőben.

A Version 2 EAD (V2) elnevezésű szerkezet mindössze 2,45 kilogramm súlyú, szárnyainak fesztávolsága 5 méter. Az ultrakönnyűre tervezett repülő megépítéséhez karbonszálas anyagot, balsafát, polisztirolt, zsugorfóliát és a kevlár nevű szupererős polimert használták. Az ionmeghajtáshoz szükséges elemeket, a külön e célra kifejlesztett ultrakönnyű, nagy feszültségű (40 kilovoltos)  áramátalakítót a gép törzsében helyezték el. A kutatók 11 tesztrepülést hajtottak végre a V2-vel, amely alkalmanként 60 métert repült 17 kilométeres óránkénti sebességgel, általában kevesebb, mint két méterre a talajtól.

“Először repült repülőgép mozgó alkatrészek nélkül” – hangsúlyozta a kísérlet jelentőségét az MIT repülőgépmérnöke, Steven Barrett, aki elmondta, hogy a Star Trek-sorozat egyik űrrepülője adta az inspirációt. Az ionszél vagy elektro-aerodinamikus tolóerő elvét már az 1920-as években leírták. A módszerrel sokat foglalkozó Alexander P. de Seversky orosz származású amerikai feltaláló, repülőmérnök alkotta meg 1964-ben az “ionocraft” (avagy ionmeghajtású repülőgép) kifejezést, maga is épített és szabadalmaztatott egy furcsa, lapos, rácsszerű szerkezetet, amivel sikeresen hajtott végre lebegő kísérleteket. (MTI)

Hirdetés

További cikkek a témában