Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

A hazai autóparkot feltérképező kutatás

A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Robert Bosch Kft. megbízásából ismét elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati szokásait feltérképező felmérését.

A kutatás hiánypótlónak tekinthető, mivel máshol nem fellehető adatokat szolgáltat ezekben a témakörökben. Az eredmények értékét tovább növeli, hogy ezt a felmérést kétévente, 2008 óta, azaz egy évtizede elkészítik. A kutatásnak köszönhetően hiánypótló adatok és tendenciák rajzolódnak ki a magyar gépkocsiparkkal, autójavíttatási szokásokkal kapcsolatban. A 2018-as adatgyűjtés a magyar lakosságot reprezentáló 2400 fő megkérdezésével készült, a minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli autóval rendelkező lakosságra.

Az elmúlt hat évben folyamatosan nőtt a magyar utakon futó autók száma, az idei első fél évben elérve a 3,58 millió darabot. Az autóállomány dinamikus bővülését mutatja, hogy a tavalyi egész éves 272 ezres új üzembe helyezés után – amely tartalmazza az import használtautókat is – idén már az első félévben 150 ezer autót regisztráltak. A magyar háztartások 46 százaléka rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások 2-3 százaléknyi töredékében található – derül ki a felmérésből.

feltérképező

11 éve emelkedik a hazai autópark átlagéletkora: a kutatási adatok alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél.

Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az új autó vásárlások tartós visszaesése az oka. Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az új-autópiac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest. Az autók átlagos életkora a magasabb státuszú csoportokban – budapestiek, magasabb jövedelműek, diplomások – a legalacsonyabb, de egyikben sem egyszámjegyű.

Csak a budapestiek és a diplomások ülnek kevesebbet autóba

Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben – tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) – stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.

Az autók többsége 5-10 ezer kilométert tesz meg egy évben, az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve. Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek és az érettségizettek és a falun élők körében. Kisebb mértékű csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető.

www.bosch.hu

 

 

Hirdetés

További cikkek a témában