Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Energetika

Történelmi léptékű változások az autóiparban

Jelenleg nem az elektromos autó drága, hanem az akkumulátorok előállítása – mindez a „Fókuszban: Sebességváltás az autóiparban” című konferencián derült ki.

A magyar gazdaság jelentősen függ a járműgyártástól, az ágazatnak nagyon fontos szerepe van az export, a GDP, a hozzáadott érték és a foglalkoztatás terén – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára a konferenciát megnyitó beszédében. Hozzátette: a hazai feldolgozóipar több mint 40 százalékát tesz ki a járműgyártás.

2020-ra 20 ezer elektromos jármű lehet Magyarországon

„A magyar gazdaság bővülése jelentős mértékben összefügg a magyar kis- és középvállalkozások fejlődésével. Ebből a szempontból az egyik legkiemelkedőbb lehetőséget a járműgyártás jelenti, mivel az rendkívül kutatásigényes iparág” – mondta. Ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy a kutatás-fejlesztési ráfordítások 2012 óta a jelentősen növekednek az ágazatban. Hozzátette: várhatóan néhány év múlva a járműgyártás teszi ki a hazai k+f-költés a legnagyobb részesedését.

Kiemelte: az épülő zalaegerszegi járműipari tesztpálya lesz az első olyan próbapálya Európában, amelyet kimondottan arra terveznek, hogy ott önvezető és elektromos járműveket lehessen tesztelni. „Ez egy egyedüli lehetőség arra, hogy minél több kutatás-fejlesztési tevékenységet vonzzunk Magyarországra” – tette hozzá. Vigh László, a tesztpálya miniszteri biztosa elmondta: a 250 hektáron megvalósuló, 40 milliárdos beruházás alapkövét májusban rakták le, jövőre pedig már be is üzemelik a létesítményt. Az elektromos járművek hazai elterjedéséről szólva Lepsényi István elmondta: 2015-ben 300 tisztán elektromos jármű volt Magyarországon, jelenleg 1200-1300 található az utakon. Becslések szerint számuk 2020-ra 20 ezerre nőhet.

autóiparban

„Idővel betilthatják az autóvezetést”

Az információtechnológia közlekedésre gyakorolt hatásait Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának dékánja ismertette. Kiemelte: nem energetikai megoldásokkal is jelentős energetikai eredményt lehet elérni. Például az önvezető járművek kiválthatják a lámpás kereszteződéseket, és így az ott keletkező dugókat, valamint az azzal együtt járó környezetszennyezést, hiszen kommunikálnak egymással, és így úgy érkeznek a kereszteződésekhez, hogy nem is kell megállniuk. Az önvezető autók előnyeként a csökkenő menetidőt és fogyasztást, a megoszthatóságot, illetve a biztonságot emelte ki. Az önvezetők előretörését akadályozhatják jogi szempontok, a technológiai érettség és a hackertámadások veszélye. Hanula Barna szerint azonban ez utóbbi tényezők nem fogják feltartóztatni a technológia elterjedését. „Nem zárható ki, hogy idővel betiltják az autóvezetést, hiszen az nem biztonságos és nem is hatékony” – mondta a jövőről szólva.

 

Hirdetés

További cikkek a témában