Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Kompresszió gyújtású benzines

Egyre közelebb kerül a piaci bemutatáshoz a japánok újdonsága, a kompressziógyújtással üzemelő benzinmotor. A dízeles hatékonyságot közelítő meghajtással a Mazda történelmet írhat.

A Mazda legújabb fejlesztése a Skyactiv-X motortípus. A dízel- és benzinhajtás eltérő előnyeit kombináló újítás egy dízelelven működő benzinmotort takar, mely gyújtógyertya nélkül, a sűrítési aránynak köszönhetően az öngyulladást használja fel. Segítségével egyszerre lehetne élvezni a magas üzemanyag-hatékonyságot, az alacsony fogyasztást és széndioxid- illetve nitrogénoxid-emissziót.

A konkrétumokat nézve, az Automobilwoche szerint a jelenlegi Skyactiv motorokhoz képest 30 százalékkal nagyobb nyomaték 20-30 százalékkal kisebb fogyasztással is elérhető lehet.

A japán fejlesztésről már egy ideje tudni, a HCCI technológiával felturbózott benzinmotorról korábban mi is írtunk. Most azért került újra a hírekbe, mivel több lap is tudni véli, hogy a Mazda hamarosan komoly hivatalos bejelentést tesz az ügyben. A japánok azt állítják, sikerült leküzdeni több, a sorozatgyártást eddig ellehetetlenítő problémát is.

Skyactiv-X

A megoldással több nagy autógyártó, például a GM, a Daimler és a Hyundai is próbálkozik, a japánok azonban elsők szeretnének lenni, akik sorozatgyártásba viszik a dízel- és benzinmotor közös gyermekét. Ez a hírek szerint akár a Mazda 3 legújabb verziójának érkezésével megtörténhet, ami ez év végén, jövő év elején esedékes.

A Skyactiv-X készítésének újabb megszellőztetése azért is érdekes, mivel a Mazda épp a napokban bővítette együttműködését a Toyotával, aminek egyik sarkalatos pontja az elektromos autók közös fejlesztése. A viszonylag kis autógyártó az épp kibontakozóban lévő e-autó-érában tolna még egyet a robbanómotorok szekerén – hogy ez okos több lábon állás, vagy az erőforrások szétforgácsolása, egyelőre megválaszolatlan kérdés.

www.autopro.hu

 

További cikkek a témában