Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

A jövő hajója környezetkímélő és önjáró

Norvégiában 2018-ban elkezdik építeni a világ első elektromos meghajtású önjáró teherhajóját. A projekt vezetője, Björn Tore Orvik bejelentése szerint a hajó képes lesz egy feltöltéssel 65 tengeri mérföldet (120 kilométert) megtenni 12-15 csomós sebességgel.

A 3000-3500 tonna bruttó hordképességű teherhajó a Kongsberg ipari konszern és a Yara International norvég vegyipari vállalat (a világ vezető műtrágyatermelője) együttműködésének eredménye, és a tervek szerint 2020-ban állítják üzembe, ha megkapja a szükséges engedélyeket. A dél-norvégiai Porsgrunn városából fogja szállítani majd műtrágyát az onnan 8, illetve 30 tengeri mérföldre fekvő Brevik és Larvik kikötőjébe, ahonnan a Yara útnak indítja exportmegrendeléseit szerte a világba.

Jelenleg kamionok szállítják a műtrágyát a porsgrunni gyárból a kikötőkbe, és naponta több mint százszor fordulnak. Az elektromos meghajtású önjáró teherhajóval kiváltanák a szárazföldi közlekedést, aminek köszönhetően csökken majd a zajszint és a porszennyezettség, mérséklődik a káros anyagok, így a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátása, javul a közúti forgalom biztonsága.

Becslések szerint a Yara évente 678 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolják meg az új teherhajóval. Az új technológia annál inkább is környezetkímélő, mivel az elektromos energiát szinte csaknem teljes egészében vízerőművekben állítják elő Norvégiában. A jelentős olajkitermelő skandináv ország jó úton halad a közlekedés elektromossá tételében, világelső az egy főre jutó elektromos autók számában, és a fjordok vízén közlekedő elektromos kompokkal is kísérletezik.

forrás: MTI

Hirdetés

További cikkek a témában